RSS

Chicken Chop Versi Mek ros.


Bahan2:
1) ayam yg diperap 4 ketul ayam (bahagian isi yg telah dibuang tulangnya (ada jual di pasaraya) 2) 2 ulas bawang merah - kisar
3) 3 ulas bawang putih - kisar
4) 2 inci halia - kisar
5) 1 s/k lada hitam - tumbuk halus
6) 2 s/b sos black pepper.
7) garam sket je
8) tepung jagong secukupnya minyak utk menggoreng
9) telor- ambik telor putih je,
Cara Membuat: Perap isi ayam tadi dengan bahan2 kisar & lada hitam yg ditumbuk, sos black pepper & garam. Gaul rata dan perapkan dlm sejam atau lebih.
Panaskan minyak yg byk dlm kuali. Ambil isi ayam tadi dan terus celupkan dalam telor putih dan gulingkan dalam tepung jagung hingga seluruh ayam diselaputi oleh tepung jagung. Masukkan dlm minyak yg panas (deep fry). Goreng hingga garing. Angkat dan toskan utk kurangkan resapan minyak.
sosnya pulak:
Bahan2
1) Black Pepper Sauce (ada jual dipasar raya)
2) 5 ulas bawang putih - cincang halus
3) 2 s/b tepung jagung - bancuh dlm 2 cawan air
4) 1 kiub ayam garam & perasa minyak utk menumis .
Cara2 nya:
Tumiskan bawang putih cincang hingga naik bau. Masukkan air bancuhan tepung jagung tadi dan sos tiram dan kiub ayam. Biarkan mendidih dan kuah menjadi agak pekat.
Rasakan apa2 yg kurang bolehlah ditambah garam/ perasa. Kepekatan kuah bergantung pada anda.. kalau suka pekat.. biarkan hingga kuah menjadi pekat dan bolehlah diangkat.
Bahan2 Untuk Coselow Kobis - disagat Carrot - disagat Mayonese secukupnya sedikit kismis. Cara2 Sayur yg disagat tadi rendam sebentar dlm air sejuk. Kemudian toskan. Masukkan dlm mangkuk yg besar dan campurkan mayonese secukupnya, sikit kismis, Kacau hingga sebati dan sejukkan dlm peti sejuk sebelum hidang. Bahan2 tambahan lain kentang goreng - digoreng garing, salad, tomato dan timun.red bean dalam tin pun boleh letakkan.
Resipi ni di modified dan di cuba buat beberapa kali dan anak saya mengemarinya. betulkan tasha,im dan zal? sedap...selamat mencuba.. makcik kinah dan makcik Anah..
  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment